Werking Verkeerslicht
Hoe werkt het verkeerslicht
Als het verkeerslicht op groen staat, pas dan zelf de richtlijnen van een vaarverbod toe om te bepalen of je het water op kunt gaan. Er kunnen zich omstandigheden voordoen die niet met het stoplicht worden getoond zoals windstoten, ijsgang en onweer.
Ook als het verkeerslicht op oranje staat, pas dan zelf de richtlijnen van een vaarverbod toe. In de volgende gevallen staat het verkeerslicht op oranje:
- Temperatuur beneden de 0 graden: LET OP: Is de weersverwachting dat de temperatuur snel oploopt boven nul, dan mag je uit. Is de verwachting dat de temperatuur onder nul blijft dan is er een vaarverbod.
- Gevoelstemperatuur beneden de 0 graden: LET OP: KOUD (gev.temp lager dan -2 graden).
- Vanaf windkracht 6: LET OP: staan er schuimkoppen of witte strepen op het water bij Die Leythe – vaarverbod. Voor wedstrijdroeiers in training voor nationale wedstrijden is het toegestaan om onder begeleiding van een coach, onder eigen verantwoordelijkheid uit te varen tot windkracht 7;
- Zicht minder dan 500 meter: LET OP: Kun de bruggen links en rechts van Die Leythe niet goed zien – vaarverbod; Zijn de bruggen wel te zien dan mag je uit.
- Tot 15 min voor en 15 min na : LET OP: duisternis.
Het verkeerslicht staat automatisch op rood:
- Temperatuur beneden de -2 graden: VAARVERBOD (vorst).